ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В РАЗВИТИИ МЕДИЦИНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION
УДК 614.253.004
Корутунду: Бул макалада медициналык билим берүүнүн келечектери туруктуу өнүгүү жана санариптик инновациялар контекстинде каралат. Негизги көңүл жасалма интеллектти (ЖИ) жана телемедицинаны билим берүү программаларында колдонуу мүмкүнчүлүктөрүнө бурулган. Технологиялардын квалификациялуу адистерди даярдоого тийгизген таасири каралган. Ошондой эле, Кыргызстандын саламаттыкты сактоо системасын андан ары санариптештирүүнүн келечеги, анын ичинде “Санарип Кыргызстан 2019–2023” мамлекеттик программасынын адистерди окутууну жакшыртуудагы ролу талданат.
Негизги сөздөр: туруктуу өнүгүү, медициналык билим берүү, санариптик технологиялар, жасалма интеллект, телемедицина, санариптик теңсиздик, инфраструктура.
Аннотация: В данной статье исследуются горизонты развития медицинского образования с акцентом на использование цифровых инноваций. В центре внимания находятся возможности использования искусственного интеллекта (ИИ) и телемедицины в образовательных программах. Рассматривается влияние цифровых технологий на повышение качества подготовки квалифицированных специалистов. Также анализируются перспективы дальнейшей цифровизации системы здравоохранения в Кыргызстане с акцентом на государственную программу «Цифровой Кыргызстан 2019-2023» и её роль в улучшении обучения специалистов.
Ключевые слова: устойчивое развитие, медицинское образование, цифровые технологии, искусственный интеллект, телемедицина, цифровое неравенство, инфраструктура.
Abstract: This article explores the future of medical education in the context of sustainable development and digital innovations. It focuses on the opportunities for integrating artificial intelligence (AI) and telemedicine into educational programs. The impact of digital technologies on enhancing the training of qualified specialists is examined, alongside challenges such as digital inequality and inadequate infrastructure. The article also analyzes the prospects for further digitalization of Kyrgyzstan’s healthcare system, emphasizing the role of the national program “Digital Kyrgyzstan 2019–2023” in improving professional education.
Keywords: sustainable development, medical education, digital technologies, artificial intelligence, telemedicine, digital inequality, infrastructure.